Himpunan fakta, maklumat, carta serta sejarah.

Shamsul Bahriel. Dikuasakan oleh Blogger.

Translate

Khamis, 24 Ogos 2017

Bandar Terkecil di Eropah

0 comments
(Kredit: www.total-croatia-news.com)

Jika pekan Hum merupakan bandar terkecil di dunia, maka ianya juga merupakan bandar terkecil di Eropah yang terletak 7 km dari Roč di bahagian tengah Istria, barat laut Croatia. Rekod ini berdasarkan Guinness World Record. Pekan Hum dipercayai berusia sekitar 1000 tahun. Struktur bangunan tidak ubah seperti struktur bangunan pada zaman pertengahan. Tidak ada sebarang pembaharuan dalam pekan ini, dan keasliannya masih terjaga. Menariknya, dinding kota ini terpelihara, serta memiliki dua (2) jalan dan tiga (3) baris rumah. Populasi bagi pekan ini hanya sekitar 17 hingga 23 orang sahaja.

Gambar-gambar di bawah dipetik dari Wikipedia, berkenaan beberapa lokasi menarik yang boleh dilawati ketika berada pekan Hum.

Menara Jam

Sebuah lorong di pekan Hum

Kawasan perumahan di pekan Hum

Bahagian hadapan pekan Hum

Stesen kereta api

Gereja Paroki Assumption of Mary


Sumber:
  • Hum, Croatia. Dipetik dari https://en.wikipedia.org/wiki/Hum,_Croatia.
  • Hum – the smallest town in the world. (2013). Diperoleh dari http://www.adriatic.hr/en/blog/hum-the-smallest-town-in-the-world/328
  • Yelena. (2012). VISIT THE SMALLEST TOWN IN THE WORLD – HUM. Diperoleh dari http://www.croatia-times.com/the-istria-times/visit-the-smallest-town-in-the-world-hum/
  • Hum - the smallest city in the world. Diperoleh dari http://www.coloursofistria.com/en/destinations/istria/hum-the-smallest-city-in-the-world.
  • Terry. (2010). Hum, Croatia. Diperoleh dari http://terry-uniqueplaces.blogspot.my/2010/04/hum-croatia.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Facebook