Himpunan fakta, maklumat, carta serta sejarah.

Shamsul Bahriel. Dikuasakan oleh Blogger.

Translate

Isnin, 22 Januari 2018

5 Perkara yang Lebih Pantas Berbanding Kelajuan Cahaya

0 comments
Selama berabad lamanya, kita mengetahui bahawa cahaya mempunyai kelajuan paling maksimum di alam semesta ini; 299,792,458 meter sesaat. Tiada tenaga mahupun maklumat yang boleh bergerak selaju tersebut. Namun, ia tidak terhenti setakat itu sahaja. Dewasa ini, ada banyak kenyataan bahawa kelajuan cahaya itu sebenarnya boleh diatasi oleh 5 perkara di bawah. Ingin mengetahui apa perkara-perkara tersebut?


01) Peristiwa "Big Bang" itu Sendiri

tctechcrunch2011.files.wordpress.com

Peristiwa "Big Bang" sendiri berkembang lebih pantas berbanding kelajuan cahaya. Tetapi ini hanya memberi makna "tiada apa yang boleh pergi lebih laju berbanding kelajuan cahaya." Oleh kerana tiada apa-apa ruang kosong atau vakum, ia boleh berkembang lebih pantas berbanding kelajuan cahaya sejak tiada objek yang mampu memecahkan halangan cahaya. Oleh itu, ruang kosong tentu dapat berkembang lebih cepat daripada cahaya.



02) Potongan Kertas

media.wired.com

Tiada apa yang boleh mengatasi kelajuan cahaya; yang mana ia mengandungi tenaga atau maklumat. Namun, terdapat banyak perkara yang boleh bergerak lebih laju berbanding kelajuan cahaya. Salah satunya adalah potongan gunting, di mana ia menggunakan konsep fasa gelombang atau titik persilangan arbitary point

www.quora.com


Kedua-dua rod dalam rajah di atas ditempatkan condong di antara satu sama lain. Satu rod ditolak pada sebahagian besar dari kelajuan cahaya. Titik di mana berlaku potongan (titik persilangan) bergerak agak lebih pantas berbanding kelajuan cahaya. Semakin dekat rod untuk menjadi selari antara satu sama lain, semakin pantas pergerakan titik arbitary point. Tiada tenaga atau maklumat yang dibawa pada titik itu. 

Sumber: Quora


03) Menyalakan Lampu Suluh Merentasi Langit Malam

www.ucg.org

Sekiranya anda menyalakan lampu suluh merentasi langit malam, pada dasarnya, imejnya boleh bergerak lebih cepat berbanding kelajuan cahaya (kerana rasuk cahaya akan bergerak dari satu bahagian Alam Semesta ke bahagian lain di seberang, iaitu pada prinsipnya , banyak tahun cahaya lagi). Masalahnya, tiada objek sebenarnya yang bergerak lebih pantas berbanding cahaya. 

qph.ec.quoracdn.net

Bayangkan bahawa anda dikelilingi oleh sfera gergasi satu tahun cahaya, imej dari sinar cahaya akhirnya akan memukul sfera satu tahun kemudian. Imej yang menjangkau sfera ini akan berlumba merentasi seluruh sfera dalam masa beberapa saat sahaja, walaupun sfera adalah satu tahun cahaya.

Hanya imej balok yang menyeberangi langit malam bergerak lebih pantas berbanding kelajuan cahaya. Namun, tiada mesej, maklumat, lebih-lebih lagi objek yang bergerak di sepanjang imej ini.



04) Quantum Entanglement

fthmb.tqn.com


Katakan ada dua elektron yang berdekatan antara satu sama lain, mereka boleh bergetar secara serentak, mengikut teori kuantum. Jika ia dipisahkan, tali pusat yang tidak kelihatan muncul yang menghubungkan kedua-dua elektron, walaupun ia boleh dipisahkan oleh banyak tahun cahaya. Sekiranya ia dijentikkan satu elektron, elektron lain "merasakan" getaran ini dengan serta-merta, lebih pantas daripada kelajuan cahaya. 

Einstein berpendapat bahawa ini menafikan teori kuantum, kerana tiada yang dapat bergerak lebih pantas berbanding cahaya.


Tetapi sebenarnya eksperimen ini (eksperimen EPR) telah dilakukan berkali-kali, dan setiap kali Einstein salah. Maklumat tidak boleh bergerak lebih pantas berbanding cahaya, tetapi Einstein akhirnya berjaya. Ini kerana maklumat yang memecahkan halangan cahaya adalah rawak, oleh itu ia tidak berguna. 

Sebagai contoh, katakanlah seorang kawan selalu memakai satu stoking merah dan satu stoking hijau.Anda tidak tahu mana kaki memakai stoking yang merah atau hijau. Jika anda tiba-tiba melihat bahawa satu kaki mempunyai stoking merah, maka anda tahu dengan serta-merta, lebih laju daripada kelajuan cahaya, yang stoking yang lain berwarna hijau tetapi maklumat ini tidak berguna. Anda tidak boleh menghantar kod Morse atau maklumat yang boleh digunakan melalui stoking merah dan hijau.



05) Jasad Negatif (Tachyons dan Wormhole)

debuglies.com


Cara paling mudah untuk menghantar isyarat lebih cepat daripada cahaya adalah melalui jasad negatif. Anda boleh melakukannya sama ada dengan:

Pertama; memampatkan ruang di hadapan anda dan memperluaskan ruang di belakang anda (Tachyons), supaya anda melayari gelombang pasang surut. Anda boleh mengira bahawa gelombang pasang ini bergerak lebih cepat daripada cahaya jika didorong oleh jasad negatif (Jasad berbentuk eksotik yang tidak pernah dilihat.)

Tachyons. (Kredit: en.wikipedia.org)

Kerana Tachyon akan selalu bergerak lebih cepat daripada cahaya, tidak akan mungkin untuk melihat ia menghampiri. Selepas Tachyon lalu berdekatan, kita akan dapat melihat dua imej itu, muncul dan berlepas dalam arah yang bertentangan. Garis hitam adalah gelombang kejutan radiasi Cherenkov, hanya ditunjukkan dalam satu ketika. Kesan imej berganda ini paling menonjol bagi pemerhati yang terletak secara langsung di jalan objek superluminal (dalam contoh ini sfera, ditunjukkan dengan kelabu). Bentuk kebiruan belah kanan adalah imej yang terbentuk oleh cahaya beralih biru-doppler yang tiba di pemerhati yang terletak di puncak garis Cherenkov hitam dari sfera ketika ia mendekati. Imej kemerah-merahan kiri terbentuk dari cahaya beralih merah yang meninggalkan sfera selepas melewati pemerhati. Oleh kerana objek tiba di depan cahaya, pemerhati tidak dapat melihat apa-apa sehingga sfera mula melepasi pemerhati, dan selepas itu imej yang dilihat oleh pemerhati berpisah menjadi dua; satu dari sfera yang tiba (di sebelah kanan) dan salah satu sfera berlepas (ke kiri).

Radiasi Cherenkov. (Kredit: 2.bp.blogspot.com)

"Radiasi Cherenkov, juga dikenali sebagai radiasi Vavilov-Cherenkov, adalah radiasi elektromagnet yang dipancarkan apabila zarah yang dikenakan (seperti elektron) melalui medium dielektrik pada kelajuan lebih besar daripada halaju fasa cahaya dalam medium itu. Cahaya biru sifat reaktor nukleus dalam air adalah disebabkan radiasi Cherenkov. Ia dinamakan sempena ahli sains Soviet Pavel Alekseyevich Cherenkov, pemenang Hadiah Nobel 1958 yang pertama kali mengesannya secara eksperimen." - Wikipedia

Kedua; menggunakan lubang cacing (Wormhole), yang merupakan portal atau pintasan melalui ruang masa, seperti Looking Glass for Alice.

vignette.wikia.nocookie.net

Secara ringkasnya, satu-satunya cara untuk memecahkan halangan cahaya mungkin melalui Relativiti Am dan pergerakan ruang dan waktu. Walaubagaimanapun, tidak diketahui jika jasad negatif wujud, dan sama ada lubang cacing itu akan stabil. Untuk menyelesaikan persoalan kestabilan, anda memerlukan teori graviti kuantum sepenuhnya, dan satu-satunya teori yang boleh menyatukan graviti dengan teori kuantum adalah teori rentetan (yang saya lakukan untuk hidup). Malangnya, teori ini begitu rumit sehingga tidak dapat menyelesaikan sepenuhnya dan memberikan satu definisi kepada semua soalan ini. Mungkin seseorang yang membaca blog ini akan diilhamkan kepada teori sovle string dan menjawab soalan sama ada kita benar-benar boleh memecahkan halangan cahaya.

Sumber: Wikipedia4 Things That Currently Break the Speed of Light Barrier

Kesimpulannya, walaupun cahaya adalah kelajuan yang optimum di alam ini, namun ianya masih mampu untuk ditandingi oleh kelima-lima perkara ini. Ada di antara kelima-lima ini masih lagi bersifat hipotetikal. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Facebook